Halaman

17 Dis 2015

GST Lawan SST

GST diperkenalkan di Malaysia melalui Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan 2014 yang berkuatkuasa pada 1 April tahun berikutnya.

Kadar standard untuk GST adalah enam peratus dan ia dikumpulkan pada setiap peringkat rantaian bekalan.

Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) telah dilaksanakan pada 1 April 2015 sebagai pengganti Cukai Jualan (SST) (10%) dan Cukai Perkhidmatan (6%)


Ia merupakan satu daripada langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk menambah baik sistem kewangan negara serta mencari sumber pendapatan yang baru dengan meningkatkan kecekapan pungutan cukai.


Bagaimanapun, sesetengah barangan bernilai sifar manakala manakala yang lain dikecualikan GST. Di samping itu, perniagaan boleh menuntut kredit cukai untuk GST yang dipungut dari mereka oleh pembekal mereka.

SST diperkenalkan menerusi Akta Cukai Jualan 1972 dan Akta Cukai Perkhidmatan 1975. Mereka berkuatkuasa sehingga digantikan oleh GST pada 1 April 2015, dan dijangka dikembalikan bermula 1 September ini.
Kadar cukai jualan untuk barangan kini lima peratus, 10 peratus atau pada kadar lain yang ditentukan oleh kerajaan.
Sementara itu, kadar cukai perkhidmatan adalah enam peratus dan akan dikenakan ke atas perkhidmatan makanan dan minuman, insurans, perkhidmatan komunikasi, kelab swasta, hotel dan lain-lain.
Tidak seperti GST, cukai itu hanya dikenakan ke atas pengilang dan pengimport, bukan keseluruhan rantaian bekalan. Di samping itu, tiada peruntukan untuk menuntut kredit cukai input.
Kerajaan berkata ia berharap dapat mengumpul RM21 bilion setahun melalui SST.
Jadi bagaimana ia berfungsi?
Dalam contoh di bawah, kami mengandaikan rantaian bekalan yang mudah yang melibatkan satu pengilang atau pengimport yang menghasilkan atau mengimport produk untuk RM100 dan kemudian menjualnya untuk margin keuntungan RM10.

Setiap perniagaan di bawah rantaian bekalan - iaitu pengedar dan peruncit - juga mencari margin RM10 untuk menampung perbelanjaan mereka sendiri dan diharap menjadi bertukar keuntungan sebelum produk akhirnya sampai kepada pengguna.
Sila klik Malaysiakini untuk info lanjut

Tiada ulasan:

Pengikut