Halaman

22 Nov 2009

Beijing Mosque-Rantau Panjang



foto :skyscrapercity.com
DI PANDANG dari jauh seumpama tokong Cina. Bentuk atapnya yang melentik di bahagian hujung betul-betul seperti tokong. Dari jauh bangunan unik itu sudah kelihatan.

foto : adidabatch.blogspot.com
Terdapat tujuh bumbung melentik seumpama itu. Tambahan pula warna merah dicatkan di bingkai kayu di bawah atap. Warna terang tersebut juga dilihat di tokong-tokong Cina.

Cuma menara membezakan di antara tokong dan masjid. Menara yang diukir di atasnya seperti serban seorang lelaki. Ia dapat dilihat dari jauh.

Atapnya berwarna hijau tua dan dinding masjid kekuningan. Kaum Tionghua meluah rasa terharu apabila terpandang binaan masjid tersebut.

Mereka mengakui keunikan reka bentuknya tidak pernah disaksikan di negara ini melainkan di China.

Apabila anda memasuki ke ruang solat, ramai yang terpegun. Seni ukuran hasil kerja tangan pengukir dari Uzbekistan cukup mengagumkan. Warna biru muda dan kuning dengan ukiran Timur Tengah tidak puas mata memandang.

Begitu juga mimbar khutbah, sekali lagi terserlah senibina Cina hasil kerja tangan tukang tempatan.


Seorang pelancong Tionghua dari Ipoh berani mengatakan suatu pemikiran baru berjaya dilahirkan di Kelantan.Idea ini dicetuskan oleh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, seorang ulama yang juga Menteri Besar  Negeri Kelantan.

sumber : sanggahtoksago.blogspot.com

1 ulasan:

kelhome berkata...

memang lawa masjid ni.. lagi lawa sbb orang yg snap gambar tu pandai snap! pergh! superb!

Pengikut