Halaman

23 Apr 2010

Rahsia Mati


Sekadar Muhasabah Diri..

Bilakah kali terakhir anda membaca Quran?
Bilakah kali terakhir anda khatam Quran?
Bilakah kali terakhir anda solat 5 waktu?
Bilakah Kali terakhir anda solat Tahajud?
Bilakah kali terakhir anda pergi ke masjid/surau?
Persoalan dalam kubur dan mahsyar.. tiada kaitan berapa kali anda mendengar nasyid ini... Sebaliknya sejauh mana anda beramal mempersiapkan diri sebelum mati...Ya Allah berilah kami kekuatan untuk membaca quran dan beramal dengannya)


Dalam kehidupan seharian kita kadang2 lupa.Semoga menjadi manfaat untuk kita bersama. Kadang2 kita terlupa untuk mengingati hal yang paling dekat dengan kita, kerana leka dengan urusan lain.
Sesungguhnya Ya Allah jadikan sisa umur kami penuh berkat, jadikan akhir hayat kami Husnol khotimah, kami berlindung kepada mu dari Suul khotimah...amin




Siapakah orang yang paling cerdas? 

Menurut Rasul S.A.W. orang yang paling cerdas itu adalah orang yang selalu mengingati mati dan membuat persiapan diri untuk mati.
Jadi cerdas tidak dinilai dari angka, tidak dinilai dari hebat dan cepatnya berfikir, tetapi lihat apakah orang tersebut bersiap atau tidak untuk menghadapi kematian, itulah orang yang cerdas. Mengapa?

Kerana hidup ini pasti berakhir, walaupun tidak beriman kepada Allah tetapi dia tahu mati itu pasti. Dan kematian itu , bagi orang yang beriman bukan akhir tetapi merupakan awal, awal kita mendapatkan buah/hasil selama kita hidup didunia ini.

Kematian itu ada tiga misteri. 

Pertama. misteri waktunya.
kedua. misteri cara mati kita.
Ketiga. misteri kita tidak tahu mati dimana.

Allah merahsiakan kematian kita, pasti untuk kebaikan kita, pasti untuk kemaslahatan kita, kerana tidak satupun yang Allah buat, Allah ciptakan, Allah aturkan kecuali untuk kebaikan kita.
Allah tidak mendapat manfaat apapun, dari siapapun, kerana Allah maha sempurna dan tidak perlukan apa-apapun dari makhluknya....
Dalam surah Al-Ashr Allah berfirman yang maksudnya "Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran".

Jadi setiap manusia itu, demi masa, demi waktu pasti rugi, (dalam kerugian).
Sebenarnya tambah umur tambah rugi, tambah tua tambah rugi,
kecuali orang yang tambah umur imannya makin kuat, amalnya makin banyak dan makin dapat saling menasihati dalam kebanaran dan kesabaran.

Maka kalau kita fokus kepada hal itu, kita tidak akan rugi, iman makin kuat, amal makin bertambah, kita juga makin berkualiti dengan menerima nasihat, dan kita dapat memberi nasihat dengan sabar.

Tentang mati, sejak kita dalam perut ibu tiga bulan sudah termasuk bahagian takdir yang sudah ditulis, maka kita sudah betul-betul diberi tempoh umur.
Setiap apapun ada ajalnya, jikalau datang waktu yang telah ditetapkan tidak akan dapat dimundurkan atau dimajukan walaupun sesaat.

Maka kalau sudah waktunya kita akan mati...mati.
Kita mati bukan kerana apa-apa kecuali hanya satu....kerana sampai waktunya.

Sebenarnya tidak ada mati kerana salah makan, sakit, dan sakit itu hanya jalan sampainya waktu kematian kita.
Kalau kita sudah ditakdirkan mati akibat terhempas Pesawat (kapal terbang), maka setiap orang yang akan mati akibat terhempas, akan naik pesawat tersebut.
Dan yang takdirnya tidak akan meninggal akibat pesawat, dia tidak akan naik pesawat tersebut, ada saja halangannya, seperti tetinggal, lambat, dll.

Maka penting bagi kita untuk mengetahui rahsia mati ini.
Apakah hikmahnya.

1. Supaya kita tidak menunda amal.
Kita tidak tahu bila kita akan mati, siapa yang yakin besok masih hidup, angkat tangan!! malam nanti pun belum tentu kita akan hidup, mungkin selepas membaca ini ada diantara kita yang berakhir hidupnya...

Oleh kerana itu kalau waktunya azan, jangan ditunda solatnya, kerana kita belum tentu akan panjang umur, kalau kita mati sebelum menunaikan solat bagaimana?, sedangkan waktunya kita biarkan berlalu.

2. jangan menunda Taubat.
Ada yang menunda nunda taubat pada hari-hari dan masa-masa tertentu.
Kita belum tahu adakah kita akan hidup sampai pada hari yang kita inginkan untuk bertaubat, kalau kita melakukan kesalahan, atau ingin minta maaf, cepat-cepat lakukan, jangan ditunda.

Apatah lagi dosa kita terhadap orang yang kita tidak sukai, kita menghina, memfitnah, menyebarkan aib dia, bagaimana kalau kita atau dia dahulu masuk kubur, sebelum sempat kita meminta maaf??
Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu.
Mampukah kita untuk berjumpa dengan dia...itu persoalannya.

Jadi kalau kita sedar kita telah melakukan dosa, jangan ditunda taubatnya, cepat lakukannya.
Hikmah yang lain, jangan mensia siakan kesempatan.

Hidup ini adalah kesempatan sebelum kita mati, kesempatan untuk malakukan yang terbaik yang diredhai Allah, seorang Ayah atau Ibu diberi kesempatan untuk mendidik anak-anaknya dengan baik, seorang peniaga diberi kesempatan untuk jujur dalam perniagaannya, seorang anak diberi kesempatan untuk berbakti kepada kedua orang tuanya, seorang pekerja diberi kesempatan untuk menjadi pekerja yang amanah.
Seorang pemimpin diberi kesempatan untuk menjadi pemimpin yang dapat membimbing umat ini untuk mengenal Allah dan Rasulnya, serta memandu umat ini kejalan yang diredhai Allah.

Tetapi sayang berapa banyak kita tidak sedar dan mensia siakan kesempatan yang diberi oleh Allah kepada kita.

Medan internet juga kesempatan untuk kita manfaatkan, mencari ilmu, menyebarkan info-info yang baik dan disukai Allah.
kalau kita berforum tentukan kata-kata kita tidak menyakiti sesiapa, berusaha sekuat tenaga, kawal, sabar agar kita tidak mengeluarkan kata-kata yang boleh menginggung sesiapa sahaja.
Apa yang kita dapat dengan mengeluarkan kata2 yang tidak disukai orang lain? apa yang kita dapat dengan melukai hati orang lain?...melainkan kita meletakkan diri kita dalam golongan manusia yang tidak disukai Allah.

Percayalah, berjuta kata-kata, berbilion kata-kata yang berhamburan dimuka bumi ini setiap saat, setiap jam, setiap hari, kalau dikumpul kumpulkan dan dihadapkan kepada Allah, Yakinlah hanya kata2 yang baik sahaja yang di sukai Allah.


Sumber : TKO Online

Tiada ulasan:

Pengikut