Halaman

24 Nov 2023

Apa yang dicari pengguna internet di Malaysia

Menurut laporan Digital 2023, purata pengguna internet di Malaysia berusia 16 hingga 64 tahun menghabiskan masa selama 2 jam 47 minit menggunakan media sosial setiap hari lebih tinggi berbanding purata global 2 jam 31 minit.

Pengguna internet di Malaysia mempunyai pelbagai minat dan keperluan.

Beberapa perkara yang biasa dicari oleh pengguna internet di Malaysia mungkin termasuk:

1.Berita dan Maklumat Tempatan

Pengguna internet sering mencari berita terkini, maklumat tempatan, dan pelbagai topik berkaitan Malaysia terutama perkembangan politik tanah air.

 

2.Hiburan

Pengguna internet mencari info berkaitan hiburan seperti filem, muzik, dan rancangan TV. Platfom penstriman seperti Netflix ,Tonton dan laman web hiburan mungkin menjadi destinasi utama.

 

3.Media Sosial:

Pengguna internet Malaysia aktif di pelbagai platform media sosial seperti Meta(Facebook), Instagram, Twitter, Tik Tok dan lain-lain untuk berinteraksi dengan rakan, keluarga serta mengikuti perkembangan terkini.

 

4.Pendidikan dan Pembelajaran dalam Talian

Dalam kepesatan  pertumbuhan teknologi, ramai orang mencari sumber pendidikan dalam talian, kursus, atau tutorial untuk meningkatkan kemahiran atau memperoleh pengetahuan baru.

 

5.Pembelian secara dalam talian(Online)

 E-dagang semakin popular di Malaysia.Ramai pengguna internet mencari produk dan perkhidmatan dalam talian seperti Shopee,Lazada,Amazon dan lain-lain.

 

6.Pelancongan dan Tempat Menarik

 Maklumat mengenai tempat pelancongan, restoran, dan aktiviti tempatan di Malaysia biasanya dicari oleh pengguna yang ingin meneroka atau mencari tempat baru untuk dilawati.Banyak tempat menarik yang boleh dikunjungi terutamanya di Malaysia sendiri.

 

7.Kesihatan dan Gaya Hidup

Pengguna internet mungkin mencari maklumat mengenai kesihatan, kecergasan, tips gaya hidup, dan cadangan makanan sihat.Kesedaran tentang keperluan menjaga  kesihatan sangat tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia.

 

8.Teknologi dan Gajet

Kemajuan teknologi menyebabkan  banyak pengguna internet Malaysia berminat pada berita dan ulasan terkini mengenai gajet, peranti elektronik, dan inovasi teknologi.

 

9.Kerjaya dan Pekerjaan

 Pengguna internet di Malaysia juga mencari pekerjaan atau maklumat berkaitan kerjaya mungkin mencari laman web rekrutmen, forum kerjaya, atau sumber daya lain.

 

10.Fesyen Gaya Hidup

Trend fesyen dan maklumat mengenai pakaian dan kecantikan juga boleh menjadi tumpuan bagi sesetengah pengguna internet di Malaysia.Perubahan gaya hidup menjadikan perkembangan fesyen satu keutamaan kepada rakyat Malaysia.

 

Penting untuk diingat bahawa minat dan pilihan pengguna internet boleh berbeza. Terdapat pelbagai keperluan dan pilihan lain di luar senarai ini. Internet menyediakan akses kepada pelbagai maklumat dan perkhidmatan, dan pengguna di Malaysia mempunyai banyak pilihan untuk memenuhi keperluan mereka.

Tiada ulasan:

Pengikut