Halaman

5 Jun 2023

Kenapa kanak-kanak membersihkan sekolah di Jepun

Saya tertarik dengan ucapan PMX tentang keadaan dan kebersihan tandas di sekolah.Kalau kita ikuti artikel di bawah amat tepat dengan saranan beliau.

Di dunia Barat, kebanyakan sekolah mengupah pekerja kebersihan dan kakitangan penyelenggaraan lain untuk membersihkan kawasan sekolah tetapi di Jepun, kanak-kanak melakukannya.

Ia kelihatan seperti konsep yang ganjil jika anda bukan orang Jepun, tetapi ada sebab untuk amalan itu. Ia bukan sahaja memastikan sekolah di Jepun bersih tetapi mengajar kanak-kanak tanggungjawab yang perlu dipikul ketika dewasa kelak.

 

Bagaimana Pembersihan Sekolah Berfungsi?

 

Di Jepun, kanak-kanak mula membersihkan bilik darjah mereka sendiri pada darjah satu. Mereka terus melakukannya sehingga mereka menamatkan sekolah menengah. Pelajar juga menghidangkan makan tengah hari kepada rakan sekelas mereka, manakala sekolah Barat mempunyai petugas kebersihan dan kafetaria yang melakukan perkara itu.

Ia bukan undang-undang— ia adalah budaya Jepun . Pelajar menghabiskan kira-kira 15 minit pada penghujung hari membersihkan bilik darjah mereka. Untuk kanak-kanak yang lebih muda, mereka kadang-kadang melakukannya sebelum waktu rehat, jadi anak-anak boleh bermain selepas mereka melakukan kerja.

Ia bukan setakat bilik darjah. Pelajar di Jepun membersihkan seluruh sekolah—ya, termasuk bilik air. Gred yang berbeza mengambil bahagian yang berlainan di sekolah, termasuk gim, pejabat jururawat, lorong dan kawasan lain. Untuk mengelakkan orang ramai daripada terjebak dalam tugasan tandas tetap, kerja bergilir-gilir, jadi kumpulan pelajar dalam kelas yang sama belajar melakukan pelbagai tugas dan menyumbang kepada usaha pembersihan.

Apabila ia datang kepada anak-anak yang lebih muda, yang lebih tua membantu. Sekolah rendah di Jepun naik ke gred enam, jadi apabila pelajar darjah satu belajar menyapu dan menggosok bilik darjah mereka, sekumpulan pelajar yang lebih tua pergi ke bilik darjah mereka untuk membantu mereka.

Itu juga mempunyai tujuan yang lebih besar daripada pembersihan. Ia memberi pengalaman kepada pelajar yang lebih tua membantu kanak-kanak yang lebih muda sambil memberi contoh teladan kepada anak-anak muda, terutamanya jika mereka tidak mempunyai adik beradik.

Satu perkara yang ramai orang Barat silap tentang kanak-kanak membersihkan sekolah di Jepun ialah berfikir bahawa sekolah Jepun tidak mengupah mana-mana pekerja penyelenggaraan. Sebaliknya, sekolah Jepun memang mengupah kakitangan untuk membersihkan, tetapi tidak dalam erti kata yang sama seperti yang kita fikirkan tentang pekerja kebersihan. Di Jepun, pekerja ini melakukan kerja lain, seperti pengawal lintasan, serta pembersihan yang lebih teliti dan rumit di seluruh sekolah.

 

Ia Lebih daripada Mengemas

 

Bagi kanak-kanak di Jepun, membersihkan sekolah mereka sendiri bukan sahaja tentang menjaga persekitaran pembelajaran yang kemas. Kebersihan bukan isu besar di Jepun— orang ramai mandi setiap hari , dan ramai pelawat ke Jepun kagum dengan jalan yang bersih di negara itu .

Masyarakat Jepun mengajar kanak-kanak untuk membersihkan sekolah mereka, supaya mereka belajar menghargai kebersihan dalam semua bidang kehidupan mereka. Ia berkait dengan ajaran agama mereka, yang mengajar kepentingan menjaga kebersihan badan dan persekitaran peribadi. Memandangkan kanak-kanak belajar awal untuk membersihkan ruang mereka di sekolah, mereka sering belajar melakukan perkara yang sama di rumah dan dalam masyarakat.

Jepun percaya bahawa persekitaran yang bersih adalah tanda minda yang fokus. Oleh itu, membersihkan sekolah bermakna kekal fokus, menjadi pelajar yang baik, dan menjadi ahli masyarakat Jepun yang produktif.

Pembersihan mengajarkan tanggungjawab kepada pelajar sejak kecil. Mereka belajar untuk bekerjasama, mengagihkan tugas, dan menghormati persekitaran mereka di mana sahaja mereka berada. Tanggungjawab semua orang untuk mengekalkan ruang mereka secara kolektif, dan bukannya hanya bergantung pada orang yang dibayar untuk membersihkannya.

Ramai orang Barat terkejut dengan idea kanak-kanak membersihkan sekolah, dan beberapa sekolah di tempat seperti Amerika Syarikat mengamalkan amalan ini. Mereka yang secara amnya melihatnya sebagai cara yang positif untuk mengajar kanak-kanak menghormati ruang mereka dan memastikan keadaan sentiasa kemas. Di Jepun, ia adalah perkara biasa dan dijangka, dan kebanyakan tempat mengikuti rutin yang sama ketika membersihkan sekolah.

 

Disesuaikan dari blog keshoume.com

Tiada ulasan:

Pengikut