Halaman

23 Jun 2023

Percaya diri sendiri

Anda perlu percaya pada diri sendiri apabila tiada orang lain yang percaya.

Percaya kepada diri sendiri adalah keupayaan seseorang berfikir secara positif,percaya dengan kemampuan  yang dimiliki mempunyai kualiti dan boleh memberi manfaat kepada diri sendiri, orang lain, dan persekitaran.

Perkara terpenting ialah  percaya pada kebolehan  anda tanpa mengira pendapat orang lain.

Bagaimanakah cara meningkatkan rasa percaya pada diri sendiri ?

1.Bergaul dengan orang yang memiliki rasa percaya pada diri sendiri yang tinggi.Siapa kawan kita akan mempengaruhi cara kita berfikir atau bertindak.Jika kita berkawan dengan orang yang mempunyai rasa percaya pada diri sendiri yang tinggi self esteem kita juga kan turut meningkat.

2.Buang rasa takut dan rendah diri.

Selagi ada perasaan ini, percayalah kita tidak akan ke mana-mana.Kita tidak berani mencuba sesuatu yang baru kerana bimbang gagal, tidak berani menerima cabaran menyebabkan kita berada di tahap lama.Jadi buangkan perasaan itu.Berinteraksi dengan semua orang tanpa mengira pangkat dan usia.

3.Muhasabah diri sendiri (Read yourself)

Anda perlu jujur dengan diri sendiri supaya anda tahu batasan atau kemampuan diri anda.Kita perlu menerima hakikat bahawa kita tidak boleh melakukan sesuatu berseorangan secara maksimum.Kita perlukan nasihat,bimbingan dan bantuan dari orang lain ketika kita perlukan bantuan.

Tiada ulasan:

Pengikut