Halaman

5 Ogo 2022

Cerita Kereta api terakhir

Cerita Kereta api terakhir.Fikir lu.

Kisah ini berlaku tujuh tahun yang lalu di sebuah hentian kereta api  Kyu- Shirataki sebuah kampung terpencil di Hokkaido Jepun.Penurunan ketara  jumlah penumpang kereta api antara laluan tersebut sejak 1986  menyebabkan kerugian besar kepada syarikat. Pemiliknya,JR Hokkaido(Japan National Railways)mengambil keputusan untuk menghentikan perkhidmatan di laluan tersebut. Namun tindakan itu terpaksa ditangguhkan selama 3 tahun disebabkan Kana Harada , seorang pelajar yang berulang alik dari sekolah menggunakan perkhidmatan kereta api syarikat itu.

Inilah tanggungjawab sosial korporat syarikat yang menjaga pelanggan tetapnya serta mengenepikan keuntungan semata-mata. Mereka menunggu sehingga pelajar tersebut tamat sekolah.Bahkan yang  menariknya jadual perjalanan kereta api diselaraskan dengan jadual waktu pergi dan pulang Kana Harada dari sekolah.

Benarlah syarikat mengambil kira kepentingan pendidikan kepada rakyat Jepun.Betapa miskin pun, rakyat Jepun tidak boleh miskin Pendidikan.Inilah budaya negara maju, kemudahan dan pemikiran kelas pertama. Pendidikan adalah aset negara pada masa hadapan.Pendidikan tidak boleh dikorbankan hanya kerana mengejar keuntungan dan populariti semata-mata.Moral of the story.Fikir lu.

Tiada ulasan:

Pengikut